Bereikbaarheid is van vitaal belang voor het functioneren van de samenleving. Dat geldt zeker voor een stad als Appingedam. Appingedam is een belangrijk regionaal centrum op het gebied van wonen, werken, onderwijs, zorg, winkelen, toerisme en recreatie.
Samen met onze burgers, ondernemers, maatschappelijke organisaties en medeoverheden zetten wij ons als gemeente in voor een goede bereikbaarheid via weg, water en spoor. En daarnaast natuurlijk voor een optimale ‘digitale bereikbaarheid’. Op het gebied van spoor en busvervoer is de laatste tijd stevig aan de weg getimmerd. Een voor Appingedam positieve ontwikkeling is bijvoorbeeld de invoering van een Q-link verbinding met de stad. Digitaal gaan wij in 2018 in de regio stevige stappen zetten met de invoering van snel internet in de zgn. “witte (onrendabele) gebieden”. Actueel is ook de aanpak en verbetering van de internationale vaarweg Lemmer-Appingedam/Delfzijl. In het belang van een verdere voorspoedige ontwikkeling van economie en arbeidsmarkt in onze regio hebben wij als gemeente, samen met de regio en provincie Groningen, ook altijd zwaar ingezet op een verdubbeling van de N33; de wegverbinding Assen-Eemshaven. Na verdubbeling van het wegvak Assen-Zuidbroek is in 2015 het besluit genomen om ook het wegvak Zuidbroek-Appingedam te gaan verdubbelen. In 2018 zullen ook hier belangrijke stappen gezet gaan worden. Zo wordt een keuze gemaakt ten aanzien van het te volgen tracé tussen Siddeburen en de aansluiting op de N362 (Holeweg). In het onderzoek dat provincie en Rijkswaterstaat hebben laten uitvoeren zijn 7 varianten bekeken. Handhaving van een directe ontsluiting van de N33 op de Woldweg in Appingedam is in onze ogen essentieel voor een goede bereikbaarheid en vitaliteit van het economische en cultureel-toeristische stadshart van Appingedam én Fivelpoort. Zoals tot dit moment uitgewerkt in de lopende verkenningen is dit aspect geborgd in de variant die uitgaat van verdubbeling van het bestaande tracé, de zgn. A-variant Vanuit Appingedam zijn zorgen geuit over de effecten van de andere tracé-alternatieven op het onderliggende wegennet, in het bijzonder een extra en ongewenste verkeersbelasting op de Farmsumerweg in Appingedam. Gelet de weg die wij met elkaar tot dusverre hebben bewandeld, vertrouwen wij erop dat Provincie Groningen en Rijkswaterstaat de Damster belangen zwaar meewegen.
Wij zijn ook zeer ingenomen met de duurzaamheidsambitie die Provincie Groningen en Rijkswaterstaat uitspreken. ‘We gaan voor de N33 Midden als volledig energie neutrale rijksweg!’ Dat zei Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde van de provincie Groningen tijdens de presentatie van de plannen voor de weg. Dit betekent dat naast het energieverbruik van de weg ook het verbruik van de aanleg ervan wordt gecompenseerd. Dit is tot nu toe nog niet eerder toegepast bij een rijksweg. Duurzaamheid is vanaf de start een belangrijke ambitie van het project. Juist in dit gebied, waar de effecten van het gebruik van fossiele brandstoffen dagelijks merkbaar zijn, moeten we investeren in duurzaamheid. Wij zijn verheugd dat de verdubbeling beoogt een impuls te geven aan de economische ontwikkeling én duurzaamheid van de regio Noordoost-Groningen. We hechten er als gemeente grote waarde aan dat de omgeving actief betrokken blijft bij de plannen. Zo zien wij als gemeente wenkende perspectieven voor een duurzame verbinding op dit thema met het mede op initiatief van de provincie, als zichtlokatie langs de N33 , ontwikkelde “duurzame bedrijvenpark Fivelpoort”. Laten wij nu als overheden, samen met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en inwoners concrete stappen zetten om juist in onze regio deze mooie woorden in daden om te zetten!